2018.10.01
Délelőtt Gabi munkájával foglalkoztunk,
hiszen valamiből finanszírozni is kell az utazásunkat. Egy hosszabb terminus lezárását
és a következő elő tervezését fejeztük be egy általam készített program
támogatásával. A dolog első része örömöt okoz sok embernek, mert pénz áll a
házukhoz, a második része meg némi bosszúságot, mert bizony néhány emberrel
közölni kell, hogy szenteste nem a családdal fog „oh tannenbaum”-ozni, meg
angyalokat számolni, hanem bizony dolgozniuk kell. Gabi is dolgozik karácsony
összes napján, pedig nem ő a télapó.
Összeszedtük cuccainkat a szálláson,
bepakoltuk Hófehérke egyébként kicsi csomagtartójába, és a Douró partján
elautóztunk az IC2 és az N1 utak irányába. Időnk, mint a tenger, ezért nem
akartunk autópályákon menni.
Itatónál adtam Hófehérkének újabb hatvan
eurónyi benzint és Balázs barátomra gondolva, magyarosan anyáztam, hogy
ennyiből „traktormotorral” és gázolajjal Hollandiába is elmehetnék…
Lehet, hogy egy diesel Nissan zajosabb, de
legalább nem kell minden fekvőrendőrnél kavarni a sebességváltóval, mert ugye a
„traktor nem szarozik” – átmegy mindenen. Lehet, hogy zajos, meg büdös, de
legalább férfi autó.
Az autópályák elkerülése lehetőséget ad a
nézelődésre. Oly lassan haladsz előre, hogy láthatod az útszéli házban főző asszonyt,
hány kiskanál sót tesz a fazékban rotyogó kagyló halomra. Előzgetés nincs, mert az út
közepén futó kettős záróvonal végtelen kerítésnek látszó, méter magas oszlopokból áll.
Ezen utak építését vagy az Audi vagy a NOB
szponzorálta, mert a mérhetetlen sokaságú körforgalom a térképen egymásba
fonódó karikákként látszik. Ha a konvojban teherautó vagy rozzantabb kamion
van, akkor jobb, ha megállsz egy boltnál és veszel egy rúd szalámit meg két
vekni kenyeret, mert ez az utazás sokáig fog tartani.
Előzésre nincs mód még a kétsávos
körforgalomban sem…
Hátam mögött a portugálok szerintem le voltak
döbbenve, amikor mégis megpróbáltam egy kamiont megelőzni egy körforgóban. Nos
hogy tudjátok, belső íven borulás nélkül gyorsan menni elég nehéz. Ha nincs
elég nagy slung, akkor hiába kezdte meg a kamion eleje a külső sávon a
körforgót, a buta hátulja követni fogja „árkon-bokron-belső sávon” keresztül.
Ha ebben a nagyon rövidke pillanatban nem tudsz a megdöbbent arcú, fülke
ablakán hátrafelé rád kinéző kamionpilóta mellett elszabadult pezsgősdugóként
elszáguldani, akkor bizony a pótkocsi elzárja az utadat.
És így is történt.
A következő harmincöt kilométerben
megszégyenülten kullogtam a kamion mögött, a történtek szemtanúinak látómezejében,
mint „béna külföldi fasz”, aki ennek ellenére úgy csinál, mintha nem is előzni
akart volna, hanem csak rémült kamionos pofákat akart fényképezni.
Végtelen tötyörgés után a google navi
kivezényelt balra, aholis be volt jelölve mai etetőnk a Restaurante Ipiranga.
Ezt a svédasztalos éttermet, ha megnézed a neten, akkor sírva menekülsz, mert
ez egy iparterületi kamionos etető. Ide épeszű turista nem jön, tehát számomra tuti az intimitás és végre disznó módjára ehetek mindenféle igénytelen
kaját, olyasféléket mint otthon a látványosnak nem mondható frankfurti leves.
Egyszóval itt reméltem, hogy találok valami autentikusnak nevezhető moslékot,
ami kiszabadít a steakek rabságából.
A bejáratnál baromi gyorsan visszagyűrtem a
zsebembe a provokatív százast, aztán a barátságos ötvenest is. Nem akartam a
pénztárost olyan bankókkal sokkolni, amit szerintem vendégtől még nem látott
maga előtt az asztalon, ugyanis a feje felett a táblán a 6.50 szerepelt.
Belül már vigyorogtam, mert mondom, ebből az árból a moslék tuti biztosított.
Kaptunk a 13 eurónkért egy 5x6 centis postit-et, ráírva egy kettes számmal. Mondom ez nem semmi, nem marad hely a többi kettesnek, ha beújítunk két kólát és egy kávé-kapuccinó párost. Sebaj, lesz ami lesz.
Kaptunk a 13 eurónkért egy 5x6 centis postit-et, ráírva egy kettes számmal. Mondom ez nem semmi, nem marad hely a többi kettesnek, ha beújítunk két kólát és egy kávé-kapuccinó párost. Sebaj, lesz ami lesz.
Bementünk az étkező köznép közé, ahol a
kétszemélyes asztal azt jelentette, hogy harminckét személyes, Azaz egy csomó
hosszúasztal mellett ültek az emberek – vállhoz a váll – és a kétszemélyesség
annyi volt, hogy ül valaki veled szemben. Ha ügyes vagy akkor a párod, ha nem
akkor valaki más szájába látsz bele. Mi ügyesek voltunk.
Leülésünk után testbeszéddel jeleztük, hogy
nagyok vagyunk nagy helyigénnyel, így a többi korgógyomrút elriasztottunk azon
szándékuktól, hogy mellénk üljenek.
Jött egy fiatalka lányka, aki nagyon kedves
volt, és nagyon szemrevalóan töltötte ki a farmernadrágját. Kértem „túkólát”
(anyámnak lefordítom: két kólát), a lányka pedig jelezte, hogy menjünk a
pultokhoz és válogassunk kedvünkre. Megköszöntem és vártam, hogy előttem menjen
el, de ő azt hitte nem értem mit mond ezért megismételte.
Arra egyátalán nem gondolt, hogy a külföldi vén kecske csak a varrást akarja nézegetni az ő farmerjának az ülepén.
Arra egyátalán nem gondolt, hogy a külföldi vén kecske csak a varrást akarja nézegetni az ő farmerjának az ülepén.
A pult marhamód tele van minden földi jóval.
Hosszú, mint az imént megelőzni kívánt kamion platója. Szerintem pont ilyen
lehet a mennyországban az önki. Találtam ronda sült kolbászt, még rondább
kolbászkákat, találtam hozzá párolt zöldség-hegyeket és sikerült magamévá tenni
egy komplett üveg fokhagymás joghurt öntetet.
Az asztalnál látom ott a két kóla, de a postiten levő feliratok nem lettek többen.
Az asztalnál látom ott a két kóla, de a postiten levő feliratok nem lettek többen.
Veszélyes szintig zabáltam magam tele, mert
még süteményért is visszamentem. A gyomromat képező bőrlabda feszességű gömböt láthatatlan
mélységekbe süllyedt köldököm tartotta vissza a robbanástól. Úgy néztem ki,
mint általános elsőben a két vadgesztenyéből és öt szál hurkapálcából készített
emberkém. Járás közben a térdeimet se mertem hajlítani, mert ha megrogynak,
akkor segítség nélkül felállni sem tudok.
Jött feszes nadrág tündérke, akitől kértünk
kávét és mutogattuk neki a postitet, hogy nincs rajta a kóla. Tündérke nem
tudott angolul – igaz mi se – így portugál pantomimes lefelé tartott tenyeres lég
simogatással mutatta nekünk szép lassan, hogy megértsük: az, ami itt benn van,
az mind benne van a 6.50-ben.
Állunk leesett a padlóra, így látta, hogy
megértettük.
Én még mindig a farmerjét bámultam, fejemben
mocskos gondolatokkal, közben önmagamat le pedofil állatozva.
Ha a szállásra értem azonnal meg kell néznem
az utazás előtt vásárolt senior vitaminok összetételét, mert komoly bajok
történhetnek. Nem kék szinűek egyébként, hanem fideszsárgák.
Nagy zaba után a parkolóban rámcsörren
telefon, amit azonnal letesznek. Portugál szám, gondolom a szállásadónk ahova
tartunk. Mire beazonosítom jön sms is pár angol szóval, hogy mikor érkezünk.
Visszaírom, portugálra translatorozva, mert
tudom, hogy Sara nem tud angolul. Valami vidéki vén banya, aki még az emailokra
se válaszol. Szerintem azt se tudja, hogy az mi, és a gőzmotor neki még a
technika csúcsa. Válaszol, hogy vár minket. Fantasztikus.
Áthaladunk Coimbrán, körözünk benne mindenfelé
és keressük benne azt, amiért érdemes lesz ide lejönnünk. Coimbra szép város. A
város határában találunk egy völgyhidat, fenn fut az égben, olyan magasan, hogy
az megdöbbentő. Ezek a portugálok viadukt építésben nem kispályások.
Mi csinálunk egy évben két akkora
körforgalmat, amiben bebicskázik egy normál kamion - mert olyan szűk - és erről
képesek vagyunk hetekig hallelújázni, ezek meg szerintem észre sem veszik, hogy
reggelre véletlenül építettek egy völgyhidat.
Nem érdemes lenézni a portugálokat. Ez nem „csak
egy mediterrán” nép, aki abból él, hogy a turistáit kényezteti.
Bepöttyöztük Lousát Continente királyságilag,
mert kaja, nasi, meg kávé kell. Kicsi városka – óriás hypermarket.
Az utak szemlátomást keskenyednek, de még
mindig kitűnőek. A hypermarketben észre sem veszed, hogy nem egy nagyvárosban
vagy. a választék óriási.
Érdekesség közlekedésből: Irdatlan széles
utca a két oldalán ritkásan parkoló autókkal. Én kikerülök egyet. A szembejövő két
autónak van módja kicsi korrigálással több helyet hagyni nekem, de nem teszik.
Jönnek tovább egyenesen tükörtörősben.
Náluk nem divat a félrehúzódás, se az utakon se a gyorsforgalmikon vagy pályákon. Az utóbbiakban a szélső sáv bal oldalán záróvonal is van a félrehúzódás megakadályozására. Furcsa
érthetetlen szabály. Bizonyos dolgokban hihetetlenül előzékenyek, bizonyos
dolgokban pedig kifejezetten bunkóknak tűnnek. Nem tudom értelmezni ezeket a
szabályokat, mert nekik biztos teljesen nyilvánvaló.
Gondramaz egy fekete lyuk a technikai
társadalomban. Legalábbis a mi szállásunk tuti az, mert tudom, hogy van a
településnek olyan szállása, ahol van wifi, tehát az adsl vagy koax jelen kell
legyen. De nekem ez a szállás kell, mert ez nem egy kórházi szobára hasonlit,
hanem egy otthonosnak látszó négy szobás :) ház. Nem kell négy szoba, de ha van
akkor mit csináljak? Az ára olyan alacsony a többi szálláshoz képest, hogy az
csak na.
A felfelé vezető út fogyogat, egyre
keskenyebb, a végén már csak aszfalt ösvény. Számolom a kanyarokat, hogy
mennyit kell tolatnom ha jön szembe egy kukásautó vagy netán autóbusz, ha az
jár erre egyáltalán.
Végül feltűnik a település a maga érdekes ősi
kőházaival.
Behajtani nem akarok, szemmel láthatóan azért
van kinn a parkoló a település mellett, mert ott kell tartani az autókat.
Mobilhálózat semmi.
Kikászálódunk Hófehérkéből és erőt gyűjtünk a
szállás megtalálására a sok egyformának tűnő, de mégis ezerféle ház között.
Ballagunk lefelé, keressük a fényképről ismert jeleket.
Végül megtalaláltuk a házat, ahol elénk
toppan Sara
Majdnem kiugrott a szívem tőle.
Később itt folytatom (új oldal lesz) addig is
néhány kép.